-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16629 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا اين ادعا درست است كه «علم فقه كنوني قايل به مصالح خفيه در احكام اجتماعي است و همين ماية كندي، بلكه توقف حركت آن شده است»؟
اين كه ميگويند احكام اسلام براساس مصالح خفيه استوار است و لذا نميتوان در آن ايجاد دگرگوني كرد به صورت كلي صحيح نيست بلكه احكام اسلام را نسبت به مصالح ميتوان به بخشهاي مختلفي تقسيم كرد:
1. بخشي از احكام اسلام بر اساس حسن و قبح عقلي استوار است و بشر با مراجعه به وجدان خود از مصالح آن آگاه ميباشد، قرآن ميفرمايد:
«إِنَّ الله يَامر بِالعَدل و الإِحسان وايتاء ذِي القُربي و يَنهي عن الفَحشاء و المُنكر و البَغي يَعظكم لَعلكم تذكرون». نمل/90.
[در حقيقت خدا به دادگري و نيكوكاري و بخشش به خويشاوندان فرمان ميدهد و از كار زشت و ناپسند و ستم باز ميدارد، به شما اندرز ميدهد، باشد كه پند گيريد.] و در اين مورد به خاطر آگاهي از ملاكات احكام، فقه تحرك بيشتري پيدا ميكند.
2. بخشي از احكام اسلام مربوط به عبادات است و مسلماً از يك رشته مصالح خفيه سرچشمه گرفته ولي نا آگاهي ما از آن مصالح، مايهي كندي اداره جامعه نميشود.
3. بخشي از احكام اسلام مصالح بسيار روشني دارد مشروط بر اين كه با ديد واقع بينانه بر آن بنگرند، مانند تفاوتهايي كه در حقوق زن و مرد است. اين تفاوت ها تبعيض نيست بلكه تفاوت در مسئوليت به خاطر تفاوت در خلقت است. اگر ارث مرد را دو برابر زن قرار داده، در برابر، هزينهي زندگي را بر دوش شوهر نهاده است.
بخشي از احكام اسلام مربوط به عناوين ثانوي است و تشخيص آن به عنوان ضرر و حرج، و اهمّ و مهمّ، چندان مشكل نيست و به خاطر آشنايي با ملاك حكم، فقه كاملاً پويا ميگردد.
قسمتي از احكام اسلام احكام ولايي است،حاكم پس از مشورت با اهل خبره، صلاح مسلمانان را از غير آن جدا ميسازد و حكم ولايي صادر ميكند، چنان كه حكم ميرزاي شيرازي در مورد انحصار تنباكو از اين مقوله است. مصالح و ملاكات برخي از احكام در كتاب و سنت به روشني بيان شده است، بنابراين هيچ گاه اين مصالح خفيه كه غالباً در عبادات است، فقها را از پويايي فقه در مسايل مربوط به جامعه باز نمي دارد.

: آية الله جعفر سبحاني
سيماي فرزانگان ج 2

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.